Mahalli İdarelere Hizmet Derneği Soru Cevap Platformu Sitede soru sormak için üye olmanız gerekmektedir.

6306 sayılı AFET RİSKİ ALTINDAKİ ALANLARIN DÖNÜŞTÜRÜLMESİ HAKKINDA KANUN UYGULAMA YÖNETMELİĞİ -RİSKLİ YAPI MUAFİYETİ HK.

574 gösterim
30 Ocak 2017 6- İmar ve Fen İşleri kategorisinde ŞAZİYE sordu

6306 Sayılı Afet Risk,i Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun’un 7’inci maddesinin 9 uncu ve 10 uncu fıkraları uyarınca 15.12.2012 tarihli  28498 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanunun  Uygulama Yönetmeliğinin 16 ıncı maddesinin 9 uncu fıkrasında yer alan şekli  ile ‘Riskli alanlarda gerçek kişiler  veya özel hukuk tüzel kişilerince,İlgili kurum adına değil de kendi adlarına uygulamada bulunması halinde,riskli alanlardaki yapıların  mevcut alanları için daha önce  belediyelerce harç ve ücretlere ilave olarak sadece kullanım maksadı değişiklikleri ile yapı  alanındaki  artışlar  için hesaplanan harç ve ücret farkları alınır ‘denilmekte olup,belediyelerce alınmaması gereken harç ve ücretler belirtilmiştir.

27.10.2016 tarihli  ve 29870 tarihli ve 29870 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan değişiklik  ile 6306 sayılı Kanun Uygulama Yönetmeliğinde değişiklik yapılmıştır. Yapılan değişiklik ile 16 ıncı maddesinin 9 uncu fıkrasında da değişiklikler yapıldığından bu madde kapsamında;

  1. Belediyelerden harç ve muafiyet istisnası kalktı mı,harç almaya devam edilecek mi?Yoksa riskli alanlardaki yapılarınmevcut alanları için daha öncebelediyelerce harç ve ücretlere ilave olarak sadece kullanım maksadı değişiklikleri ile yapıalanındakiartışlariçin hesaplanan harç ve ücret farkları mı alınacak?

  2. Belediyelerce alınmaması gereken ücretler nelerdir?

  3. Riskli alanlardaki tevhidler de iki parsel üzerine oturan taban alanlı yapılarda (örneğin binanın taban alanının yarısı 1 nolu parselde,diğer yarısı 2 nolu parselde) riskli yapı uygulaması nasıl yapılacaktır?

    Yukarıda belirtilen konularla ilgili Belediyemizde yapılan uygulamalarda tereddütler oluşmuştur.Nasıl bir işlem yapmamız gerektiği konusunda yardımlarınızı bekler saygılarımı sunarım.

1 cevap

31 Ocak 2017 S.YÜCEL cevapladı

Halenn yürürlükte bulunan 6306 sayılı Kanun'un 'Uygulama işlemleri' başlıklı 6'ncı maddesi " Üzerindeki bina yıkılarak arsa hâline gelen taşınmazlarda daha önce kurulmuş olan kat irtifakı veya kat mülkiyeti, ilgililerin muvafakatleri aranmaksızın Bakanlığın talebi üzerine ilgili tapu müdürlüğünce resen terkin edilerek, önceki vasfı ile değerlemede bulunularak veya malik ile yapılan anlaşmanın şartları tapu kütüğünde belirtilerek malikleri adına payları oranında tescil edilir. Taşınmazların niteliği resen mevcut duruma göre tescil edilir. Bu taşınmazların sicilinde bulunan ayni ve şahsi haklar ile temlik hakkını kısıtlayan veya yasaklayan her türlü şerh, hisseler üzerinde devam eder. Belirtilen haklar ve şerhler, tapuda; tevhit, ifraz, terk, tescil, kat irtifakı ve kat mülkiyeti tesisine ilişkin işlemlerin yapılmasına engel teşkil etmez ve bu işlemlerde muvafakat aranmaz. Bu şekilde belirlenen uygulama alanında cins değişikliği, tevhit, ifraz, terk, ihdas ve tescil işlemleri muvafakat aranmaksızın Bakanlık, TOKİ veya İdare tarafından resen yapılır veya yaptırılır. Bu parsellerin malikleri tarafından değerlendirilmesi esastır. Bu çerçevede riskli alanlar ve rezerv yapı alanlarında uygulama yapılan etap veya adada, riskli yapılarda ise bu yapıların bulunduğu parsellerde, yapılar yıktırılmadan önce, parsellerin tevhit edilmesine, münferit veya birleştirilerek veya imar adası bazında uygulama yapılmasına, ifraz, terk, ihdas ve tapuya tescil işlemlerine, yeniden bina yaptırılmasına, payların satışına, kat karşılığı veya hasılat paylaşımı ve diğer usuller ile yeniden değerlendirilmesine, yapının paydaşı olup olmadıkları gözetilmeksizin sahip oldukları hisseleri oranında paydaşların en az üçte iki çoğunluğu ile karar verilir. Bu karara katılmayanların arsa payları, Bakanlıkça rayiç değeri tespit ettirilerek ve bu değerden az olmamak üzere anlaşma sağlayan diğer paydaşlara açık artırma usulü ile satılır. Bu suretle paydaşlara satış gerçekleştirilemediği takdirde, bu paylar, Bakanlığın talebi üzerine, tespit edilen rayiç bedeli de Bakanlıkça ödenmek kaydı ile tapuda Hazine adına resen tescil edilir ve yapılan anlaşma çerçevesinde değerlendirilmek üzere Bakanlığa tahsis edilmiş sayılır veya Bakanlıkça uygun görülenler TOKİ’ye veya İdareye devredilir. Bu durumda, paydaşların kararı ile yapılan anlaşmaya uyularak işlem yapılır. Açık artırma ile satışı yapılacak payların üzerindeki ipotek, ihtiyati haciz, haciz ve intifa hakkı gibi haklar, satış sonrasında satış bedeli üzerinde devam eder. Satış işlemi sonrasında tapu kaydındaki haklar ve şerhler Bakanlığın talebi üzerine tapu müdürlüğünce resen terkin edilir........" denilmiş olup,  söz konusu Kanun'un 7'nci maddesinin 9 ve 10'ncu bentlerinde de "

(9) Bu Kanun uyarınca yapılacak olan işlem, sözleşme, devir ve tesciller ile uygulamalar, noter harcı, tapu harcı, belediyelerce alınan harçlar, damga vergisi, veraset ve intikal vergisi, döner sermaye ücreti ve diğer ücretlerden; kullandırılan krediler sebebiyle lehe alınacak paralar ise banka ve sigorta muameleleri vergisinden müstesnadır. 

(10) Riskli alanlarda, rezerv yapı alanlarında ve riskli yapıların bulunduğu parsellerde, gerçek kişilerce ve özel hukuk tüzel kişilerince uygulamada bulunulması hâlinde, yapıların mevcut alanları için daha önce belediyelerce alınan harç ve ücretlere ilave olarak, sadece kullanım maksadı değişiklikleri ile yapı alanındaki artışlar için hesaplanan harç ve ücret farkları alınır. " şeklindedir.

 (

...