Mahalli İdarelere Hizmet Derneği Soru Cevap Platformu Sitede soru sormak için üye olmanız gerekmektedir.

Zabıta müdürlüğünün kurulması neye dayanıyor? Yeni müdürlük kurulması?

249 gösterim
28 Mayıs 2021 7- Zabıta ve İtfaiye Hizmetleri kategorisinde gocerabdullah sordu
28 Mayıs 2021 gocerabdullah düzenledi
İlginiz için şimdiden teşekkür ederim.
Sinop Türkeli belediyesi 6500 nufüslu bir belediye, bizim belediyede fen işleri , park bahçe, insan kaynakları, destek hizmetleri, mali hizmetler, basın yayın, imar ve şehircilik, yazı işleri ve su kanalizasyon müdürlükleri hali hazırda var. Fakat zabıta müdürlüğü yok. Zabıta amirliği var.
Belediyemizde zabıta müdürlüğü kurulması için şartlar nelerdir?
Nufüsla alakalı olabilir mi?
Bu kadar müdürlük varken zabıta müdürlüğü neden olmaz?
 Yeni müdürlük kurulması için ne yapılmalı?

1 cevap

29 Mayıs 2021 C.Özyardımcı cevapladı
Değerli okuyucumuz,

5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 48’inci maddesi uyarınca, Belediye teşkilâtı, norm kadroya uygun olarak yazı işleri, malî hizmetler, fen işleri ve zabıta birimlerinden oluşur. Beldenin nüfusu, fizikî ve coğrafî yapısı, ekonomik, sosyal ve kültürel özellikleri ile gelişme potansiyeli dikkate alınarak, norm kadro ilke ve standartlarına uygun olarak gerektiğinde sağlık, itfaiye, imar, insan kaynakları, hukuk işleri ve ihtiyaca göre diğer birimler oluşturulabilir. Bu birimlerin kurulması, kaldırılması veya birleştirilmesi belediye meclisinin kararıyla olacağı hükme bağlanmıştır

Anılan Kanun’un 51’inci maddesinde,  Belediye zabıta teşkilâtının çalışma usül ve esaslarının, çalışanların görev ve yetkilerinin, memurluğa alınması için taşımaları gereken nitelikler, alacakları meslek içi eğitim, görevde yükselme, meslekten çıkarılma, giyecekleri kıyafet ve savunma amaçlı olarak kullanacakları aletler ile zabıta teşkilâtında hizmet gereklerine göre oluşturulacak birimlerin, İçişleri Bakanlığının görüşü alınarak Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenleneceği hükme bağlanmıştır.

Belediye Zabıta Yönetmeliği’nin kuruluş başlıklı 5’inci maddesinde,

Belediye zabıta teşkilatı; Belediye ve Bağlı Kuruluşları ile Mahalli İdare Birlikleri Norm Kadro İlke ve Standartlarına Dair Yönetmelik hükümleri çerçevesinde belediye meclisi kararı ile oluşturulacağı, teşkilat oluşturulurken kaynakların etkili ve verimli kullanılması, zabıta hizmetlerinin kalitesinin artırılması, ihtiyaç duyulan nitelik, unvan ve sayıda personel istihdamının sağlanmasının gözetilmesi

Beldenin nüfusu, fiziki ve coğrafi yapısı ile gelişme potansiyeli dikkate alınarak, zabıta teşkilatı için ihtiyaç duyulacak norm kadroya uygun olarak birimler kurulabileceği,

Belediye zabıtasının, hizmetin gereğine ve yoğunluğuna göre, imar, çevre, sağlık, trafik ve turizm gibi kısımlara ayrılabileceği,

Belediye zabıtası, hizmetin özelliğine göre sabit, gezici veya toplu olarak görev yapacağı,

Anılan yönetmeliğin kadro ve unvanlar başlıklı 6’ncı maddesinde ise, Belediye zabıta teşkilatı personel kadro ve unvanları; Belediye ve Bağlı Kuruluşları ile Mahalli İdare Birlikleri Norm Kadro İlke ve Standartlarına İlişkin Esaslara göre belirlenmiş; daire başkanı, zabıta müdürü, zabıta şube müdürü, zabıta amiri, zabıta komiseri ve zabıta memuru unvanlı kadrolar ile hizmet için gerekli diğer kadrolardan oluşur.

Norm Kadro Yönetmeliğinde, belediyenizin ilçe konumunda olması, nüfus durumu ve turizm özelliğinden dolayı 2’nci grupta değerlendirilmek suretiyle D-5 kategorisinde belediyenize unvanları sayılan 4 müdürlüğün verildiği diğer 4 müdürlüklerin ise III sayılı Listeden seçilmek suretiyle ihtiyaç ve öncelikler belirlenmek suretiyle belediye meclis kararı ile kurulabileceği ancak; III sıralı listede ise Zabıta Müdürlük kadrosunun yer almadığı  görülmüştür.

Yukarıdaki mevzuat hükümlerinin birlikte değerlendirilmesi sonucunda, Belediyenizde Zabıta teşkilatının Belediye Zabıta Amirliği olarak yürütülmesi gerektiği ve Zabıta Müdürlük kadrosu ihdas edilemeyeceği değerlendirilmiştir.
...