Mahalli İdarelere Hizmet Derneği Soru Cevap Platformu Sitede soru sormak için üye olmanız gerekmektedir.

Ek gösterge uygulamasının kadro unvanına göre mi, mezuniyet durumuna göre mi yapılacağı hususu

562 gösterim
16 Temmuz 2021 4- Personel ve Yazı İşleri kategorisinde fuday21 sordu

Belediyemizde görev yapan bir müdürümüz,  22.02.1995 tarih ve 442 sayılı onayları ile Müdür olarak atanmış olup öğrenim durumu "Lise" dir. 2020 Yılı Şubat ayından önce 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 152’nci maddesine “Ek I Sayılı Tablo”da düzenlenen ek gösterge düzenlemesi uyarınca 1100 ek gösterge rakamı üzerinden maaş almıştır.

 25 Mart 2008 tarih ve 26827 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 2001/2 Esas ve 2007/1 karar sayılı Danıştay İçtihatları Birleştirme Kurulu kararına istinaden dilekçe ile Belediyeye (İnsan kaynakları Müdürlüğüne) başvuruda bulunarak,  Danıştay Kararı gereğince bulunduğu görev nedeni ile 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunun 43. Maddesi esas alınarak 2200 Ek gösterge talebinde bulunmuş ve Belediye (İnsan kaynakları Müdürlüğü) talebi olumlu karşılamıştır. Şubat 2020 yılından itibaren 2200 ek gösterge üzerinden maaş lamaya başlamıştır.

 Ek gösterge uygulamasının kadro unvanına göre mi,  mezuniyet durumuna göre mi yapılacağı hususunda; Danıştay Onbirinci Dairesi ile Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu arasında yaşanan konuya dair ısrarlı görüş ayrılıkları yayımlanan İçtihadı Birleştirme Kurulu kararıyla çözüme kavuşturulmuştur. Kurul kararına göre ek göstergelerin tespitinde 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 43'üncü maddesinde yer alan "kadro" (Kariyer)  ifadesi gereğince mezuniyet unvanına değil "kadro unvanına" bakılacaktır. denilmektedir.

            Karanın sonuç bölümünde “Açıklanan nedenlerle içtihadın, ek gösterge tespitinde kadro unvanının esas alınacağını öngören Danıştay Dava Daireleri Kurulu kararları ile bozma kararlarına uyulmak suretiyle On birinci Dairece verilen kararlar yönünden birleştirilmesine, 7.12.2007 günlü 2005/2 esas ve 2007/1 karar sayılı kararları ile birinci toplantıda Kurul üye tam sayısının salt çoğunluğu ile karar verildi” ibarelerine yer verilmiştir. 

2020 Sayıştay Denetiminde görevli ön incelemeciler tarafından Müdürümüze verilen 2200 ek gösterge iptal edilmiş, maaşın 1100 ek gösterge üzerinden yapılması gerektiğini belirtmişlerdir. Fazla verilen maaş farkını geri istemektedirler. 

Sonuç olarak ek göstergenin Danıştay kararına göre  kadro unvanına göre mi yoksa  mezuniyet durumuna göre mi yapılacağı hususunda görüşlerinizi bizimle paylaşırsanız memnun olurum. saygılar

          

1 cevap

22 Temmuz 2021 C.Özyardımcı cevapladı
Değerli abonemiz,

Belediyenizde lise mezunu olup 22.02.1995 tarih ve 442 sayılı onayları ile Müdür olarak atanan kişiye ek göstergesinin 1100  olarak mı yoksa 2200 olarak mı uygulanacağı sorulmaktadır.  

Başta Anayasamız olmak üzere, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun ilgili hükümleri süreklilik arz eden kamu hizmetlerinin memur eliyle yürütüleceği, memurların atama, görev, yetki ve sorumlulukları, özlük, disiplin mali ve sosyal haklarına ilişkin hükümlere yer verilmiş bulunmaktadır. 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile Uygulama Yönetmelik, Devlet Memurları Kanunu Genel Tebliğleri ve İçtihatlar uygulamada mevcut sorunların çözümünde yol göstericidirler. Sizin de bahsettiğiniz gibi Kanun ve Tereddüt konusunda Uygulamaya yön veren benzeri konuda alınmış Yargı Kararının inceleme-esas ve sonuç bölümünde gösterildiği gibi :

Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın 128'inci maddesinde, devletin ve diğer kamu tüzel kişilerinin, genel idare esaslarına göre yürütmekle yükümlü oldukları kamu hizmetlerinin gerektirdiği asli ve sürekli görevlerin memurlar ve diğer kamu görevlileri eliyle görüleceği ve memurların nitelik, atanma, ödev, yetki, hak ve yükümlülükleri, aylık ve ödenekleri ve diğer özlük işlerinin kanunla düzenleneceği belirtilmiş, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nda da memurların hizmet şartları, nitelikleri, hak ve yükümlülükleri ile parasal ve özlük hakları objektif kurallara bağlanarak hukuki statüleri belirlenmiştir. Bu bağlamda, Devlet personel mevzuatı ve bunun hukuki öznesi olan memurluk, statü hukukuna dayanmakta, kadro ise bu hukukun ayrılmaz parçasını oluşturmaktadır.

Diğer taraftan, 657 sayılı Kanunun 43'üncü maddesinin gerekçesinde, Devlet memurlarına ödenecek aylıklar konusunda, mevcut barem sisteminden ayrılarak yeni bir sistem getirildiği hususuna yer verilmiş ve aylığın tespitinde hizmetin Devlet için taşıdığı değer, hizmetin riski, zorluğu ve şartları ile önem derecesinin belirleyici olacağı kabul edilmiştir. Yine aynı Kanunun 147'nci maddesinin gerekçesinde ise, aylık tabirinin, ister esas görev, ister vekalet görevi, ister ise ikinci görev şeklinde olsun, işgal edilen bir kadro karşılığında ay itibarıyla ödenen parayı ifade ettiği açıkça belirtilmiştir.

             Buna göre aylık, memurlara esas görevleri dolayısıyla bir aylık hizmetleri karşılığında, görevin önemi, riski ve devlet için taşıdığı değer dikkate alınmak suretiyle belirlenerek ödenen parayı ifade etmektedir. Ek gösterge ve değişik adlar altında yapılan ödemeler ile aylık arasında niteliği itibarıyla bir farklılık bulunmakta, bunlar, aylık adı altında birleştirilebilecek; sebebi, amacı ve işlevi aynı olan parasal bir hakkın unsurlarını oluşturmaktadır.

             657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 43'üncü maddesinde, ek göstergelerin bir takım görevlerin önem ve niteliklerinden ötürü kabul edildiğini, memura yapılacak aylık ödemenin gösterge tablosundaki rakama bu ek gösterge rakamlarının eklenmesi suretiyle bulunacak gösterge rakamı üzerinden hesaplanacağını belirten hükümler, bunların kesinlikle göreve bağlı, sunulan hizmetin ve yapılan görevin karşılığı olduğunu açıkça ortaya koymaktadır.

             Bu bağlamda ek gösterge, kadro görevini yürüten personele verilen önemin göstergesi, yetki ve sorumluluğunun karşılığıdır. Yetki ve sorumluluk ise, eğitim sonucu elde edilen unvana göre değil, kadro unvanına bağlı olarak kullanılır.

             Anılan Kanunun 33'üncü maddesinde ise, kadrosuz memur çalıştırılamayacağının hükme bağlandığı, ek göstergeden yararlanabilmek için cetvellerde karşılığı gösterilen kadroların birine atanmış ve bu görevi fiilen ifa ediyor olma şartlarının birlikte gerçekleşmesi gerektiği, ayrıca 147'nci maddesinde de aylığın hizmetlerin karşılığında kadroya dayanılarak ay itibarıyla ödenen parayı ifade ettiği belirtilmiştir.

             657 sayılı Kanunun 33'üncü ve 147'nci maddeleri gereğince mühendis kadrosuna atanmadan mühendisler için öngörülen ek göstergeden yararlanılamayacağı, bu düzenlemelerde görüldüğü üzere, bu Kanuna tabi kurumlarda görev yapan personelin ek göstergelerinin, kadro şartına bağlandığı, bu durumda ek göstergeden yararlanabilmek için salt unvana sahip olmanın yeterli olmadığı o unvana ilişkin görevde (kadroda) bulunmak gerektiği anlaşılmaktadır.

             Bu itibarla anılan hükümler dikkate alınmaksızın 657 sayılı Kanuna ekli (I) sayılı ek gösterge cetveli tek dayanak alınmak suretiyle ek göstergenin unvana göre uygulanması gerektiği sonucuna varmak mümkün değildir. Kadro ve bunun karşılığı ödenen parayı ifade eden aylığın ve bunun bir parçasını oluşturan ek göstergenin, başka bir anlatımla memurun parasal haklarını düzenleyen kuralların, yorum yoluyla kapsamlarının genişletilmesi veya boşluklarının doldurulması mümkün değildir.

             657 sayılı Kanunun 43'üncü maddesi, ek gösterge konusunda bu Kanuna ekli (I) ve (II) sayılı cetvellere atıf yaptığından, ilgililere uygulanacak ek göstergenin tespitinde söz konusu cetvellerin yanında 43'üncü maddede yer alan düzenlemelerin de (unvana ilişkin görevde-kadroda bulunma koşulunun da) göz önünde bulundurulması gerekmektedir.

             Devlet memurlarının fiilen görev yapmakta oldukları kadro unvanları için ek gösterge öngörülmesi halinde bundan yararlanacakları, kadro unvanında herhangi bir değişiklik olmadığı sürece mezuniyet diplomasında yer alan unvan, başka bir anlatımla tahsil durumu dikkate alınarak ek gösterge uygulamasından yararlanamayacakları sonucuna ulaşılmaktadır.

                Açıklanan Mevzuat ve Yargı Kararı hükmü uyarınca, Müdürlük kadrosunda görev yapan memurun ek göstergesinin 2200 olduğu ve bunun uygulanması gerektiği aksinie uygulamanın hak kaybına yol açabileceği düşünülmektedir.
...