Mahalli İdarelere Hizmet Derneği Soru Cevap Platformu Sitede soru sormak için üye olmanız gerekmektedir.

Kaçak yapılarla ilgili yıkım süreci sorumluluğu...

389 gösterim
4 Ağustos 2021 6- İmar ve Fen İşleri kategorisinde cengiz sordu
Kaçak yapılar ile ilgili encümence alınan yıkım kararının uygulanması konusunda bir sorum olacaktı.

      3194 sayılı İmar Kanunun 32.maddesi uyarınca imara uygun hale getirilmeyen yapılar ile ilgili Encümence alınan yıkım kararının gerçekleştirilmesi konusunda Zabıta ve Fen İşleri Müdürlüğü ile yetki karmaşası yaşıyorum ve Zabıta ve Fen İşleri Müdürlüklerine tebliğ edilen encümen yıkım kararını uygulamaktan imtina ettikleri gibi tehliklei bir şekilde yapımı devam eden kaçak inşaatı bile engelleyemez durumdadırlar.

       Yıkım encümen kararları kendilerine Encümence tebliğ edildiği halde hiçbir işlem yapmadıkları gibi Fen İşleri Müdürlüğü yıkım işlemi ile ilgili ekip ve ekipmanının olmadığını ve ayrıca yıkım ihalesi konusunda bütçelerinin yetersiz olduğunu belirten yazı gönderiyor.

        Encümenden çıkan yıkım kararı sonrası Zabıta ve Fen işleri Müdürlüğüne  yıkım işleminin, yıkım ekibi elemanlarınız ve teknik ekibinizle ve Zabıta  Müdürlüğünün kontrollüğünde ve her türlü güvenlik tedbirleri alınarak yıkım işleminin gerçekleştirilmesi gerektiğini belirten bilgilendirme yazısı yazdığım halde hiçbir şekilde yıkım işlemi gerçekleştirilemiyor.

       Sonuç olarak ; tüm yasal yazışmaları yerine getirdiğim halde yıkım işlemini yerine getirmeyen bu 2 müdürlük yüzünden İmar Müdürlüğümüzün sorumluluğu nedir .Belediyemiz iç çalışma yönetmeliğimizde imar müdürlüğünün yıkım sürecini yerine getirme ve sürdürme şeklinde yönetmeliğimiz bulunmamaktadır.

      Ayrıca her ay ve periyodik zamanlarda uyarı mahiyetinde bu 2 Müdürlüğe işlemin gerçekleştirilmesi gerekliliğini  belirten yazılar yazmalı mıyım ? SAYGILARIMLA.

1 cevap

4 Ağustos 2021 C.Özyardımcı cevapladı

            Değerli abonemiz,

 3194 sayılı İmar Kanunu’nun Ruhsatsız veya ruhsat ve eklerine aykırı olarak başlanan yapılar başlıklı 32 nci maddesinde aynen:

              “…Bu Kanun hükümlerine göre; ruhsat alınmadan yapıya başlandığı veya ruhsat ve eklerine veya ruhsat alınmadan yapılabilecek yapılarda projelerine ve ilgili mevzuatına aykırı yapı yapıldığı ilgili idarece tespiti, fenni mesulce (...) (3) tespiti ve ihbarı veya herhangi bir şekilde bu duruma muttali olunması üzerine, belediye veya valiliklerce o andaki inşaat durumu tespit edilir. Yapı mühürlenerek inşaat derhal durdurulur. (Ek cümleler:14/2/2020-7221/10 md.) Yapının imar mevzuatına aykırı olduğuna dair bilgi, tapu kayıtlarının beyanlar hanesine kaydedilmek üzere ilgili idaresince tapu dairesine en geç yedi gün içinde yazılı olarak bildirilir. Aykırılığın giderildiğine dair ilgili idaresince tapu dairesine bildirim yapılmadan beyanlar hanesindeki kayıt kaldırılamaz. (4)

             Durdurma, yapı tatil zaptının yapı yerine asılmasıyla yapı sahibine tebliğ edilmiş sayılır. (Değişik cümle:14/2/2020-7221/10 md.) Bu tebligatın bir nüshası muhtara bırakılır, bir nüshası da Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne gönderilir.

             Bu tarihten itibaren en çok bir ay içinde yapı sahibi, yapısını ruhsata uygun hale getirerek veya ruhsat alarak, belediyeden veya valilikten mühürün kaldırılmasını ister.

             Ruhsata aykırılık olan yapıda, bu aykırılığın giderilmiş olduğu veya ruhsat alındığı ve yapının bu ruhsata uygunluğu, inceleme sonunda anlaşılırsa, mühür, belediye veya valilikçe kaldırılır ve inşaatın devamına izin verilir.

Aksi takdirde, ruhsat iptal edilir, ruhsata aykırı veya ruhsatsız yapılan bina, belediye encümeni veya il idare kurulu kararını müteakip, belediye veya valilikçe yıktırılır ve masrafı yapı sahibinden tahsil edilir. (Ek cümleler:14/2/2020-7221/10 md.) Yapı tatil tutanağının düzenlendiği tarihten itibaren bir ay içinde yapı sahibi tarafından yapının ruhsata uygun hale getirilmediğinin veya ruhsat alınmadığının ilgili idaresince tespit edilmesine rağmen iki ay içinde hakkında yıkım kararı alınmayan yapılar ile hakkında yıkım kararı alınmış olmasına rağmen altı ay içinde ilgili idaresince yıkılmayan yapılar, yıkım maliyetleri döner sermaye işletmesi gelirlerinden karşılanmak üzere Bakanlıkça yıkılabilir veya yıktırılabilir. Yıkım maliyetleri %100 fazlası ile ilgili idaresinden tahsil edilir. Bu şekilde tahsil edilememesi halinde ilgili idarenin 5779 sayılı Kanun gereğince aktarılan paylarından kesilerek tahsil olunur. Tahsil olunan tutarlar, Bakanlığın döner sermaye işletmesi hesabına gelir olarak kaydedilir.

(Ek fıkra:29/11/2018-7153/15 md.) İdare tarafından ruhsata bağlanamayacağı veya aykırılıkların giderilemeyeceği tespit edilen yapıların ruhsatı üçüncü fıkrada düzenlenen bir aylık süre beklenmeden iptal edilir ve mevzuata aykırı imalatlar hakkında beşinci fıkra hükümleri uygulanır. ..hükmü bulunmaktadır.

5237 sayılı Türk Ceza Kanunu’nun İmar kirliliğine neden olma başlıklı 184 üncü maddesinde aynen:

            “… (1) Yapı ruhsatiyesi alınmadan veya ruhsata aykırı olarak bina yapan veya yaptıran kişi, bir yıldan beş yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.

            (2) Yapı ruhsatiyesi olmadan başlatılan inşaatlar dolayısıyla kurulan şantiyelere elektrik, su veya telefon bağlantısı yapılmasına müsaade eden kişi, yukarıdaki fıkra hükmüne göre cezalandırılır.

            (3) Yapı kullanma izni alınmamış binalarda herhangi bir sınai faaliyetin icrasına müsaade eden kişi iki yıldan beş yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.

            (4) Üçüncü fıkra hariç, bu madde hükümleri ancak belediye sınırları içinde veya özel imar rejimine tabi yerlerde uygulanır.

            (5) Kişinin, ruhsatsız ya da ruhsata aykırı olarak yaptığı veya yaptırdığı binayı imar planına ve ruhsatına uygun hale getirmesi halinde, bir ve ikinci fıkra hükümleri gereğince kamu davası açılmaz, açılmış olan kamu davası düşer, mahkum olunan ceza bütün sonuçlarıyla ortadan kalkar.

            (6) (Ek: 29/6/2005 – 5377/21 md.) İkinci ve üçüncü fıkra hükümleri, 12 Ekim 2004 tarihinden önce yapılmış yapılarla ilgili olarak uygulanmaz. ..” denilmektedir.

            5393 sayılı Belediye Kanunu’nun Hizmetlerde Aksama başlıklı 57 nci maddesinde aynen:

“…Belediye hizmetlerinin ciddi bir biçimde aksatıldığının ve bu durumun halkın sağlık, huzur ve esenliğini hayati derecede olumsuz etkilediğinin İçişleri Bakanlığının talebi üzerine yetkili sulh hukuk hâkimi tarafından belirlenmesi durumunda İçişleri Bakanı, hizmetlerde meydana gelecek aksamanın giderilmesini, hizmetin özelliğine göre makul bir süre vererek belediye başkanından ister.

   Aksama giderilemezse, söz konusu hizmetin yerine getirilmesini o ilin valisinden ister. Bu durumda vali, aksaklığı öncelikle belediyenin araç, gereç, personel ve diğer kaynaklarıyla giderir. Mümkün olmadığı takdirde diğer kamu kurum ve kuruluşlarının imkânlarını da kullanabilir. Ortaya çıkacak maliyet vali tarafından İller Bankasına bildirilir ve İller Bankasınca o belediyenin müteakip ay genel bütçe vergi gelirleri tahsilâtı toplamı üzerinden belediyeye ayrılan paydan valilik emrine gönderilir.

   İçişleri Bakanlığının talebi üzerine sulh hukuk hâkimi tarafından alınan karara karşı ilgili belediyece asliye hukuk mahkemesine itiraz edilebilir.

(Ek fıkra: 15/8/2016-KHK-674/39 md.; Aynen Kabul: 10/11/2016-6758/35 md.)Ancak belediye veya bağlı idarelerde; hizmetlerin aksatılmasının terör veya şiddet olaylarıyla mücadeleyi olumsuz etkilediğinin veya etkileyeceğinin valilik tarafından belirlenmesi halinde, valilik söz konusu hizmeti Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı, il özel idaresi veya kamu kurum ve kuruluşları aracılığıyla yapar veya yaptırır. Valiliğin talebi üzerine, yapılan veya yapılacak harcamalar karşılığı tutarlar, Maliye Bakanlığı veya İller Bankası Anonim Şirketince ilgili idare payından kesilerek ilgili kurum ve kuruluşa gönderilir. Merkezi yönetim bütçesi kapsamındaki kamu idarelerine aktarılan tutarlar bu idarelerin bütçeleriyle ilişkilendirilir. Bu fıkra kapsamındaki ihtiyaçlar; parasal ve bütçe sınırlamasına tabi olmaksızın 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 22 nci maddesinde belirtilen usule göre temin edilir.

(Ek fıkra: 15/8/2016-KHK-674/39 md.; Aynen Kabul: 10/11/2016-6758/35 md.) Belediye ve bağlı idare imkânlarının terör veya şiddet olaylarına dolaylı ya da doğrudan destek sağlamak amacıyla kullanıldığının valilik tarafından belirlenmesi durumunda, terör ve şiddet olaylarına destek olmak amacıyla kullanılan belediye veya bağlı idare taşınırlarına mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından el konulur. Bu fıkra kapsamında sorumluluğu tespit edilen belediye veya bağlı idare personelinin vali veya kaymakam tarafından görevden uzaklaştırılması halinde göreve iade işlemi ancak uzaklaştırma işlemini yapan makam tarafından yapılır…” denilmektedir.

            İdarelerin sürekliliği ve birimler arasında koordinasyon kurulmak suretiyle çalışılması gerektiği kurumsal ve hukuksal bir gerçektir.

            657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 10 uncu maddesinde amir durumda olan devlet memurlarının görev ve sorumluluğu, 11 inci maddesinde Devlet memurlarının görev ve sorumluluğu açık bir şekilde tanımlanmıştır.

            3194 sayılı İmar Kanunu’nun 32 nci maddesi ile  5237 sayılı Türk Ceza Kanunu’nun İmar Kirliliğine neden olma başlıklı 184 üncü maddesindeki açık hükümlerine rağmen kanuni gereğine uygun işlem yapmayan görevlilerin idari, mali ve cezai sorumluluğu bulunduğu gayet açıktır.

            Kanuni gereklerin yerine getirilmediğini görenler idarenin içinde bulunduğu boşluğu sezinleyerek sorunuzda belirttiğiniz gibi kaçak yapı inşaatlarını yoğunlaştırmak suretiyle belediyenizdeki birimler arasındaki koordine boşluğu ile birlikte kurumsal olarak idarenin zedelenmesine yol açabileceği gibi, otorite boşluğunun kentsel çarpıklığa ve imar kirliliğine neden olacak şekilde hızla devam edebileceğinden kuşku duyulmaktadır.

            Birimler arasında gerekli koordinasyonun sağlanmak suretiyle kanuni gereklerine uygun işlem yapılmasını bunun sağlanamaması halinde 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 57 nci maddesi uyarınca; durumun valilik makamına bildirilmek suretiyle gerekli tedbirlerin alınmasını, çarpık kentleşmenin ve hukuksuzluğun önüne bir an önce geçilmesi için yukarıda açıklanan mevzuat hükümleri çerçevesinde bütün tedbirlerin alınması gerektiği  tavsiyeye değer görülmüştür.

...