Değerli abonemiz,
Kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde elde edilmesi ve kullanılmasını, hesap verebilirliği ve malî saydamlığı sağlamak üzere, kamu malî yönetiminin yapısını ve işleyişini, kamu bütçelerinin hazırlanmasını, uygulanmasını, tüm malî işlemlerin muhasebeleştirilmesini, raporlanmasını ve malî kontrol iş ve işlemleri 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu hükümlerine göre yürütülmektedir.
Diğer taraftan belediyenin mal ve hizmet alımları ile yapım işleri 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununu hükümlerine göre yapılmaktadır. Bu bağlamda belediye bütçesinden yapılan harcamaların mutlaka yasal dayanağının bulunması ve ödeme emri ekine Mahalli İdareler Harcama Belgeleri Yönetmeliğinde belirtilen kanıtlayıcı belgelerin eklenmesi mevzuat gereğidir.
5018 sayılı Kanunun hesap verme sorumluluğu başlıklı 8 nci maddesinde “…her türlü kamu kaynağının elde edilmesi ve kullanılmasında görevli ve yetkili olanlar, kaynakların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak elde edilmesinden, kullanılmasından, muhasebeleştirilmesinden, raporlanmasından ve kötüye kullanılmaması için gerekli önlemlerin alınmasından sorumlu oldukları ve yetkili kılınmış mercilere hesap vermek zorunda bulundukları…” hükme bağlanmıştır.
Anılan Kanunun 11 inci maddesinde de “…Üst yöneticilerin, idarelerinin stratejik planlarının ve bütçelerinin kalkınma planına, yıllık programlara, kurumun stratejik plan ve performans hedefleri ile hizmet gereklerine uygun olarak hazırlanması ve uygulanmasından, sorumlulukları altındaki kaynakların etkili, ekonomik ve verimli şekilde elde edilmesi ve kullanımını sağlamaktan, kayıp ve kötüye kullanımının önlenmesinden, malî yönetim ve kontrol sisteminin işleyişinin gözetilmesi, izlenmesi ve kanunlar ile Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinde belirtilen görev ve sorumlulukların yerine getirilmesinden…” üst yönetci konumunda olan belediye başkanının sorumlu olduğu hükmüne yer verilmiştir.
Belediye Bütçesinden Yapılacak Temsil, Ağırlama Ve Tören Giderleri Yönergesi uyarınca, belediye bütçesinden tören, temsil ve ağırlama giderleri ancak; Beldenin misafiri durumunda olan;
Cumhurbaşkanı, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı, Bakanlar Kurulu üyeleri,
Hükümet Merkezi veya diğer illerin protokolüne dahil kişiler,
Yabancı ülke temsilcileri veya konuklar,
Sanat, bilim, kültür ve spor dallarında temayüz etmiş kişiler,
Basın mensupları,
Beldenin kalkınmasında katkısı olanlar veya olacağı anlaşılanlar, için yapılabilmektedir.
Dolayısıyla belediyenizin hizmet alımı ile ilgili ihtiyaçlarının karşılanması için gelenlerin yeme, içme, konaklama gibi giderlerinin belediyeniz bütçesinden karşılanmasına imkan bulunmadığı araç, Bilgisayar, donanım, Elk, bakım, onarım servis ustaları veya diğer hizmetler hizmet alımı olup 4734 sayılı Kanunun ilgili hükümlerine göre yerine getirilmesi gerekmektedir. İhale konusu hizmet alımı ile ilgili sözleşme düzenlenmiş ise; sözleşmede belirtilen hükümlerin uygulanması gerektiği aksine bir uygulamanın sorumluluk getireceği bilinmelidir.
Sonuç olarak; mevzuata aykırılık teşkil eden bu tür ödemelerin inceleme ve denetimlerde idare görevlilerine sıkıntı yaratabileceği görüşünüze katılmakla birlikte hizmet alımları çerçevesinde yürütülen bu gibi işlerde bir taahhüdün yerine getirilmesi çerçevesinde belediyenize gelen kişi/kişiler’in yeme, içme, konaklama vd. giderlerinin belediye bütçesinden ödenemeyeceği ödemenin yapılması durumunda ise idari ve mali sorumluluk doğacağı unutulmamalıdır.