Değerli abonemiz,
1. Harcama yetkisi ve yetkilisine ilişkin hükümler 5018 sayılı Kanunun 31 inci maddesinde düzenlenmiş bulunmaktadır. Ödenek verilen birim harcama birimi ödenek verilen birimin başındaki kişi harcama yetkilisi görev yetki ve sorumluluğuna sahiptir. 32 inci maddesinde harcama talimatını harcama yetkilisinin vereceği açıklanmıştır. Anılan Kanun’un giderin gerçekleştirmesine ilişkin 33 üncü maddesinde gerçekleştirme görevi ile gerçekleştirme görevlilerine ilişkin hükümlere yer verilmiştir.
Gerçekleştirme görevlisinin harcama yetkilisinin hiyerarşik olarak ondan sonra gelen kişinin olduğu açıklamasına yer verilmiştir. İçişleri Bakanlığının yürürlükteki 24/02/2006 tarihli ve 45181 sayılı genelgesi uyarınca ancak nüfusu 10.000 in altında olan belediyelerde belediye başkanının harcama yetkilisi görevini yürütmesinin gerektiği açıklamasına yer verilmiştir.
Harcama yetkisi ve yetkilisi ile gerçekleştirme görevine ilişkin uygulamada dikkate alınması gereken hususlar Sayıştay Genel Kurulunun 14/06/2007 tarihli 5189/1 sayılı kararında etraflı bir şekilde detaylarıyla açıklanmış bulunmaktadır.
Nüfusu 10.000 in üstünde belediyelerde belediye başkanının harcama yetkilisi olarak görev yapamayacağı, belediyenin tam zamanlı sözleşmeli avukatına harcama yetkisi görevi verilemeyeceği, harcama yetkilisi görevinin ödenek verilen birimin başındaki müdürü tarafından yapılması gerektiği, gerçekleştirme görevinin keza harcama yetkilisinin uygun göreceği harcama yapılan birimdeki memurun yapması gerektiği,
2. 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu’nun 31 inci maddesi ve 21/12/2021 tarihli ve 31696 sayılı 317 seri nolu Gelir Vergisi Genel Tebliği uyarınca engellinin tüm hakkedişlerinin belirtilen derece ve oranları esas alınarak(ücret ve ücret niteliğindeki alacaklarının) engellilik indirimine konu olabileceği,
3. 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu’nun ek fiyat farkı ve/veya sözleşmelerin devrine ilişkin geçici 5 inci maddesi uyarınca; Ülkemizde ve dünyada hammadde temininde ve tedarik zincirlerinde yaşanan aksaklıklar ile girdi fiyatlarındaki beklenmeyen artışlar nedeniyle 1/12/2021 tarihinden önce 4734 sayılı Kanuna göre ihalesi yapılan ve bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla devam eden veya bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce fesih veya tasfiye edilmeksizin kabulü/geçici kabulü yapılan mal ve hizmet alımları ile yapım işlerine ilişkin Türk lirası üzerinden yapılan sözleşmelerde, 1/7/2021 ile 31/12/2021 tarihleri arasında (bu tarihler dâhil) gerçekleştirilen kısımlar için, ihale dokümanında fiyat farkı verilmesine ilişkin hüküm bulunup bulunmadığına bakılmaksızın, 1/7/2021 ile 30/11/2021 tarihleri arasında (bu tarihler dâhil) ihalesi yapılan işlerde ihale tarihinin (son teklif verme tarihi) içinde bulunduğu aya ait endeks, 1/7/2021 tarihinden önce ihale edilen işlerde ise 2021 yılı Haziran ayına ait endeks temel endeks olarak kabul edilerek ve sözleşme fiyatları kullanılarak yüklenicinin başvurusu üzerine sözleşmesine göre hesaplanan fiyat farkına ilave olarak ek fiyat farkı verilebileceği hükmünden hareketle işlem yapılabileceği görüşündeyiz.