Mahalli İdarelere Hizmet Derneği Soru Cevap Platformu Sitede soru sormak için üye olmanız gerekmektedir.

Yapı Denetim ve Yapı Sahibi arasında Anlaşamamazlıktan dolayı İş Feshi Hk.

22 gösterim
3 Ocak 2023 6- İmar ve Fen İşleri kategorisinde fikri baştuğ sordu
Hocam merhaba. İlçemizde bir kişi bir yapı yapmak istiyor. Yapı sahibi ve yapı denetim firması anlaşamadığından 3 sefer belediyemize yazıyla buşvurarak yapı denetim sisteminden iş düşümünün yapılması istendi, ve belediye düşümünü yaptı. 3 seferde tekrar iş aynı firmaya gitti. Yapı sahibi ile yapı denetim firması anlaşarak sözleşme imzaladılar. Belediye  tarafından ruhsat harçları alınıp MAKSTA ruhsat düzenlenmiştir.ruhsatın imzalanması aşamasında yapı denetim firması ve yapı sahibi tekrar anlaşmayarak nedeni yapı sahibinin 25 bağımsız bölüm olarak yapının düzenlenmesini istiyor. Yapı firması ancak tek bağımsız bölüm olur diyor. Bu nedenle belediyemize baş vurarak ulusal yapı denetim sisteminden işin tekrar düşürülmesini istiyorlar. Bu aşamada Belediye ulusal yapı denetim sisteminden işi düşürebilirmi.

1 cevap

3 Ocak 2023 C.Özyardımcı cevapladı

Sayın abonemiz,

4708 sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanun’un 6 ncı maddesi uyarınca; Yapı denetim kuruluşunun görevden ayrılması veya mimar ve/veya mühendislerinden birinin, herhangi bir sebeple yapı ile ilişkisinin kesilmesi halinde yapı denetim kuruluşu durumu; gerekçeleri ile birlikte en geç altı iş günü içinde yazılı olarak Bakanlığa ve ilgili idareye bildirir. Aksi takdirde kanunî sorumluluktan kurtulamaz.

Yapı denetimi hizmetinin süresi, sözleşmenin imzalandığı tarihten denetlenen yapı için yapı kullanma izninin alındığı tarihe kadar geçen süredir. Bu süre, yapı sahibi ile yapı müteahhidi arasında akdedilen yapım sözleşmesinin süresinden az olamaz.

Yapı ruhsatı alındıktan sonra iki yıl içinde inşaata başlanmadığı veya başlandığı halde, başlama müddeti ile birlikte beş yıl içinde yapı bitirilemediği ve bu süre içerisinde ruhsat yenilenmediği takdirde, yapı sahibi ile yapı denetim kuruluşu arasında akdedilen sözleşme başkaca bir bildirime gerek kalmaksızın kendiliğinden sona erer.

Yapı denetim hizmet sözleşmesinin fesih işlemi noter ihbarnamesi ile karşı tarafa, ilgili idareye, ilgili Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne dağıtımlı olarak bildirilmek suretiyle yapılır.

Fesih işlemi sonrasında yapı sahibi, yapı denetim kuruluşu ve yapı müteahhidi tarafından Yönetmelik eki-22’de gösterilen form-20’ye uygun seviye tespit tutanağı tanzim edilir ve ilgili idarenin onayına sunulur.

Fesih sonrasında, ilgili idarece yapı tatil tutanağı tanzim edilerek, yapı ile ilgili her türlü belge (yapıya ilişkin bilgi formu, ruhsat, hakediş raporu, fesihle ilgili yazışmalar, seviye tespit tutanağı ve yapı tatil tutanağının tasdikli suretleri) bir görüş yazısı ekinde Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne gönderilir.

Yapının denetim sorumluluğunu üstlenen yeni yapı denetim kuruluşu, görevi üstlendiği tarihten önce yapılan bütün iş ve işlemlerin denetiminin Kanuna ve Yönetmeliğe uygun şekilde tamamlanmasından dolayı görevi bırakan yapı denetim kuruluşu ile birlikte müteselsilen sorumludur.

Bu durumda; yapı sahibince, yeniden yapı denetim kuruluşu görevlendirilmedikçe veya yapı denetim kuruluşunca, ayrılan mimar ve/veya mühendislerin yerine yenisi işe başlatılmadıkça ilgili idarece yapının devamına izin verilmez.

4708 sayılı Kanunda hüküm bulunmayan hallerde 3194 sayılı İmar Kanunu ve ilgili mevzuat hükümleri uygulanır. İdarenizce Yapı Denetim Uygulama Yönetmeliği hükümlerinin uygulanmasına esas ilişkilerin takip ve gözetilmesi sorumluluğunuz gereğidir. Yapı Denetim Uygulama Yönetmeliğinin 20 nci maddesi uyarınca; konunun iliniz Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Müdürlüğüne bildirilerek tereddütlerin giderilmesi ve uygulamaya esas olmak üzere alınacak görüş istikametinde işlem yürütülmesinin uygun olacağı düşünülmektedir.

...